Wypadanie włosów u kobiet

Jak przygotować się do wizyty u trychologa?

Dokuczają Ci problemy z wypadaniem włosów? Pojawiają się przerzedzenia? Wielu pacjentów trafia do trychologa, gdy niepokoi ich stan włosów lub skóry głowy. Specjalista może pomóc w określeniu przyczyny problemów i wdrożyć odpowiednie leczenie. Często zastanawiamy się, jak wygląda pierwsza wizyta u trychologa i w jaki sposób się przygotować. Nie jest to skomplikowany proces, jednak warto pamiętać o kilku najważniejszych zasadach. Tylko wówczas będziemy mieć pewność, że badanie trychologiczne będzie miarodajne.

Nie myj włosów w dniu wizyty

Środki myjące usuwają zanieczyszczenia i mogą tymczasowo zakamuflować problemy skóry głowy. Przed pierwszą wizytą u trychologa warto umyć włosy najpóźniej dobę przed planowaną wizytą. Pozwoli to specjaliście lepiej poznać faktyczny stan skóry, co przełoży się na szybszą diagnozę. Nie stosujmy też suchego szamponu ani produktów do stylizacji. Mogą one niepotrzebnie zahamować lub wzmożyć działanie gruczołów łojowych. Celem testu trychologicznego jest jednak ocena faktycznego stanu skóry głowy. Zadbajmy więc o to, by w dniu wizyty nie używać tego typu produktów.

Nie farbuj włosów na tydzień przed wizytą

Drażniące środki chemiczne mocno wpływają na obraz skóry głowy. Pozostałości farb utrzymują się nawet do kilku dni. Potrzebny jest również czas, by ochronna warstwa naskórka wróciła do normy. Dlatego zalecamy nieplanowanie farbowania włosów w czasie poprzedzającym wizytę. Może to negatywnie wpłynąć na przebieg badania trychologicznego oraz na jego wyniki. Aby poznać prawdziwy stan skóry głowy, należy stosować się do tej zasady.

Zastanów się nad stylem życia oraz przebytymi chorobami

Na stan włosów wpływa wiele czynników mających bezpośredni związek ze zdrowiem. Podczas konsultacji u trychologa możesz spodziewać się pytań o historię chorób w rodzinie, Twoje choroby przewlekłe, przyjmowane leki, spożywaną dietę. Najlepiej przygotować odpowiedzi na wszystkie te pytania, by o niczym nie zapomnieć. Specjalista trycholog na podstawie tych informacji określi prawdopodobne przyczyny występowania problemów skórnych lub związanych z wypadaniem włosów. Może to stanowić dobry trop w szukaniu prawdziwej przyczyny dolegliwości.

Przygotuj odpowiednie badania

Jest to konieczny krok, który pomoże specjaliście w odpowiednim określeniu kierunku diagnozy. Przed pierwszą konsultacją u trychologa warto wykonać następujące badania:

• morfologię
  • pełny profil tarczycowy
  • żelazo
  • ferrytynę
  • poziom witaminy D3
  • hormony płciowe
  • Lipidogram i poziom glukozy

Na podstawie tych wyników specjalista będzie w stanie lepiej określić przyczynę problemów lub możliwy dalszy kierunek poszukiwań. Często już na tym etapie poznajemy nieprawidłowości, przez co możemy od razu zaproponować skuteczne leczenie. Nie musimy jednak wykonywać wszystkich badań. Lekarz sam zleci brakujące testy, jeśli uzna to za konieczne. Wizyta u trychologa nie musi wiązać się z dużymi przygotowaniami. Stosowanie się do kilku najważniejszych zasad wystarczy, by specjalista mógł poprawnie ocenić stan skóry głowy i rozpocząć proces diagnozy.