Koronawirus: Czy łysi mężczyźni chorują częściej na COVID-19?

Trwająca od ponad roku epidemia nie zwalnia tempa, a koronawirus w dalszym ciągu wywraca nasze życie do góry nogami. I choć końca kryzysu nawet nie widać na horyzoncie, z każdym tygodniem o wirusie dowiadujemy się coraz więcej – np. jakiś czas temu dotarłem do badań, z których wynika, iż wywoływana przez nowego koronawirusa choroba COVID-19 częściej dotyka… łysych mężczyzn! Jak to możliwe? Zapraszam do dalszej lektury.

Adrogeny odpowiedzialne za wypadanie włosów i…

Hormony androgenowe nie są obce pacjentom, którzy od lat zmagają się z wypadanie włosów. Te hormony znajdują się w organizmach męskich i żeńskich, jednak to przede wszystkim męskiej części moich pacjentów wyrządzają ogromne szkody. Do androgenów zaliczamy np. dihydrotestosteron, czyli hormon będący pochodną testosteronu – to on w bardzo wielu przypadkach bezpośrednio przyczynia się do wypadania włosów u mężczyzn – jednak nie jest to jeszcze „ostatnie słowo” androgenów w walce przeciwko mężczyznom… Prace prowadzone przez zespół doktora Carlosa Wambiera wskazują na fakt, że androgeny mogą nie być obojętne również w przypadku rozwoju choroby COVID-19. Przeprowadzone dotychczas badania (pierwsze na grupie 122 chorych mężczyzn, drugie na grupie 41 chorych mężczyzn) pokazały, że wśród ciężko przechodzących chorobę mężczyzn, aż ponad 70% było łysych! Istotną rolę mają tutaj odgrywać właśnie androgeny.

Czy COVID-19 będziemy leczyć tymi samymi lekami co wypadanie włosów?

Obecnie nie posiadamy informacji na temat wpływu androgenów na przebieg choroby COVID-19 u kobiet. Naukowcy są w trakcie badań wpływu hormonów androgenowych na przebieg choroby u obu płci – temat znajduje się jeszcze w powijakach, jednak już dzisiaj wzbudza niemałą euforię. Warto przypomnieć, ze łysienie androgenowe może zostać skutecznie zatrzymane dzięki odpowiednio dobranemu leczeniu farmakologicznemu, zatem jeśli potwierdzą się wstępne przypuszczenia, że to właśnie androgeny mają duże znaczenie w rozwoju i przebiegu infekcji, może się okazać, że jesteśmy o krok od odkrycia skutecznego leku na COVID-19 w niektórych przypadkach – i w dodatku byłby to lek, który od lat stosowany jest np. w walce z wypadaniem włosów i przeroście gruczołu krokowego.

Na czym polega leczenie łysienia andorogenowego?

W walce z łysieniem androgenowym stosuje się leczenie farmakologiczne, czyli leczenie za pomocą odpowiednio dobranych leków. Ma ono na celu obniżenie poziomu pochodnej testosteronu (wspomnianego już dihydrotestosteronu – androgenu) we krwi. W terapii skuteczny okazuje się np. finasteryd, który z powodzeniem stosuje się również w leczeniu przerostu prostaty. Leczenie farmakologiczne nie jest procedurą skomplikowaną i problematyczną we wdrożeniu – w HairCenter Kierach bardzo często rozpoczyna się je już podczas pierwszej konsultacji w ramach testu reaktywności.